En av Sveriges äldsta fria teatergrupper är Fria Teatern i Stockholm. Den grundades 1968 och deras verksamhet pågår än idag, på deras hemsida kan man se vilka föreställningar som visas för tillfället. De gör föreställningar för barn, ungdomar och vuxna, under 2009 spelades 7 olika verk på teatern. Deras första föreställning Hur började eländet spelades upp på Stockholms stadsmuseum och handlade om hur Stockholm gick från en vanlig stad till att bli en modern smutsig storstad. Det var en historisk skildring och det gick så bra för dem att människor i hela Stockholm ville se pjäsen, så den lilla gruppen begav sig till tunnelbanan och tog sig runt till Stockholms olika delar för att spela. Verket spelades flera hundra gånger och flera tusentals personer kom för att se föreställningen.

Det krävs engagemang

Teatergruppen bestod av fem män och med en rekvisita som bestod av några få enkla saker som en hatt, en bok samt några gasmasker var det inga problem att packa ihop sina grejer och enkelt förflytta sin verksamhet. Inte ens kläderna byttes om till någon scenkostym utan det spelades i de kläder man hade på sig vid tillfället.

Fler pjäser skrevs och på 70-talet handlade verken om avfolkning och bruksnedläggning och de turnérade vid det här laget runt i hela Sverige. De spelade på många olika Folkets hus som fanns i var och varannan by på denna tiden och de bjöds ofta välkomnande på kaffe och kaka.

1979 fick gruppen en fast scen i Högdalen, förortslivet var nu det heta ämnet som spelades upp i revyer och kabaréer. Idag är teatern i Högdalen ombyggd från den skolaula som den en gång var till en stor teaterscen. Två av Fria Teaterns mest populära verk var I tofflor och frack samt Kyss mig i Högdalen. Men den mest folkkära pjäsen var den om Sveriges populäraste björn Bamse – världens starkaste björn, 142 000 vuxna och barn såg denna föreställning.

Rudolf Penka var en regissör och pedagog som under 80-talet ansåg att konst var försvarare för människovärden. Fria Teatern gillade detta tankesätt och det är idag en grundsten i teaterns värderingar. Han jobbade med teatern och satte upp Anne Franks dagbok och Utsikt från en bro, av Arthur Miller på scenen i Stockholm, men dog år 1990. Senare blev regissören Itamar Kubovy, från samma Teaterhögskola där Penka varit rektor, teaterns konstnärlige inspirationskälla och fader. Välkända verk som Gökboet och senare Galilei samt Lycko-Pers resa av August Strindberg sattes upp av Kubovy.

Flera Skandinaviska premiärer

Full Galopp var verket om Diana Vreeland, den stora modeikonen, som hade premiär i Skandinavien 2002. Den spelades upp på Kungsholmen på en helt ny liten intim annexscen som byggts upp i en gammal katolsk kyrka. 2004 var det återigen dags för premiär i Skandinavien för ett verk från Australien, Sista chansen att dansa av Joanna Murray-Smith. Danska Ulla Gottlied gjorde även hon en Skandinavisk premiär med Kallare än här av Laura Wade. Med nu två scener att spela på fick teatern även en egen dramatiker som skrev verk som Mina går sin väg, 2004 samt Den gud älskar, 2007 vilket gav teatern två urpremiärer.